Каква е твоята Суперсила ? – част 1

Posted: December 7, 2014 in New Scientist

Уау, ти си добър, ти наистина си добър.”  Най-накрая думите, които чаках да чуя от месеци. Погледнах надолу към пръстите си, все още в съмнение за собствените си способности. Може би беше късмет. Продължих към следващият тест и когато свърших, изследователя възкликна отново: “Боже мой, това е рекорд, как така си толкова добър в това? “

Докато навършим възрастта, в която сме станали “възрастни“, ние мислим, че вече познаваме, знаем кои са нашите сили и къде лежат нашите слабости, но ако сте като мен, вероятно се чудите дали изобщо имате някакъв – така и неоткрит талант. Следвайки подтика си да открия какво, ми отне няколко месеца и редица от тестове изследващи моите ментални, физически, емоционални и сензорни способности. И  сега – накрая, аз открих това, което търсих.

Това не е просто някаква лична победа, това е така също и валидиране на идеята, че науката може да помогне да разкрием таланти, които не знаем че имаме, позволявайки ни да направим по-добра кариера, по-добро разпределяне на свободното време и нарастване на нашата увереност в личните ни качества. Не ви е нужна дори и лаборатория или пък специално оборудване, за да засегнете границите на това познание: по време на търсенето си открих цяла редица от тестове, които всеки може да изпълни. Опитайте ги и може би ще откриете неоткрити качества в зони като силови спортове и потенциал за ръководене, до оценка на риска или пък моята лична персонална сила – мистериозната “интероцепция“.

Изумителният талант

Приключението ми бе вдъхновено от скорошно изследване проведено от Джоан Рутсаз, психолог в Щатският Университет на Охайо в Мейнсфилд, а така също и от виртуоза на цигулката Джордън Урбах.

JBU_BW_Portrait_200x240За да изследват биологията и надареността, те тестват когнитивните и развиващи се профили на осем деца, имащи изключителни таланти, включващи музика, готвене, изкуство и езици. Има много дебати засягащи това, какво точно лежи под гениалността. Някои изтъкват, че високата интелигентност е ключът, други подчертават обкръжаващите фактори като практиката или комбинация от двете. Но Рутсаз и Урбах откриват, че само един белег свързва и осемте деца – изключително работещата памет (Intelligence, vol 40, p 419). Работещата памет в този контекст, е свойството да запазва информацията и да я манипулира в същото време  – вие например я използвате, когато умножавате две числа наум. Хората с по-добре работеща памет имат повече “място“, за да провеждат подобни мисловни манипулации, което може да помогне обяснението на експоненциалното развитие в децата-чудо.  А останалите от нас? Възможно ли е някои обикновени хора да притежават този талант на талантите? Могат ли!?

Има сравнително лесен начин да се разбере как вашата работна памет се измерва споделя когнитивният психолог Сюзан Гейтъркол от Университета в Кеймбридж. Помолете приятел да ви прочете списък с произволни числа, едно на всяка секунда. Започнете със стринг от три числа. Запомнете числата, след това ги възпроизведете в обратен ред. Ако можете да се справите с три, пробвайте с четири и т.н. Средностатистически 30-годишен възрастен трябва да е в състояние да достигне спокойно пет или шест, 40-годишен – около пет, 50-годишен – четири. Гейтъркол ме насочи към серия тестове на работната памет разработени от Секцията по Мозъчни Науки в Кеймбридж.

Резултатите ми са разочароващо посредствени. Но за сметка на това открих, че има неща, които мога да подобря. Въпреки наличието на силен генетичен компонент, има налице доказателства, че работната памет може да бъде подобрена с използването на компютърни тренировъчни програми и някои видове компютърни игри. Дори увеличението на приема на омега-3 рибно масло би могло да е от помощ (PLoS One, vol 7, p e46832). Така че, все още имам шанс да стана голям пианист или готвач от световна класа.

Супертестер

В следващата фаза на моето приключение открих, че се намирам седящ в стерилна бяла стая пред маса покрита с обезкуражаващ брой бурканчета и купички. Дойдох до тук, любопитен да разбера мога или не да върша една от моите любими професии – критик по храните. Компанията по изследване на вкусове и аромати MMR, базирана в Университета в Рединг, се съгласи да ме подложи на тестовете, които използва за селектиране на тестери по храната за разработване и развитие на нови продукти. Според Кристин Барнагуд, един от водещите им учени по вкусовете, само една десета от популацията би могла да премине през тестовия процес. Дали съм един от тях?

Добрият усет за аромат е витална част от това да си професионален хранителен тестер, така че помирисвайки серия от бурканчета запълнени с ароматизиран памук търсех своя път натам. Тестът се състоеше в това да помирисвам и да казвам каква мисля е миризмата която долавям. След това бях инструктиран да поемам глътка от съдържанието на комплекс от чашки и да описвам какви вкусове съдържат.

В друг тест се опитах да определя между основните вкусове – горчиво, сладко, солено, кисело и пикантно (т.нар умами). Близо четвърт от популацията се проваля на този тест, защото имат вариация в своите PTC гени, които нарушават способността да се усеща горчива храна. Ако силно еспресо ви се струва леко, то има голям шанс да сте “сляп за горчиво”.

Най-трудният тест включваше идентифицирането на няколко вкуса в една и съща течност. Като цяло Барнагуд беше впечатлена от моето постижение: имах близо 65% верни отговори, близо до стойността, в която хората преминават към допълнително обучение. “Силно обобщено, има корелация, според която колкото повече вкусови луковици имаш, то толкова си по-чувствителен,” казва тя.

Може да откриете колко имате и вие самите посредством оцветяване на езика си със син оцветител за храна и преброяване на розовите грапавини. Средно-статистически човек има около 20 в зона в размер на т.нар – замба за дупки, макар и числото силно да варира: т.нар “супертестери” имат 50 и повече. Парадоксално обаче, те биха били дисквалифицирани от това да се превърнат в професионални тестери, тъй като биха намирали храни като броколи, чили и рукола да имат твърде непреодолимо силен вкус. Каквато обаче и да е стартовата ви точка, можете да настроите вкусовите си луковици просто посредством излагането им на повече вкусове.  Помирисването на повече продукти като билки и поставянето на имената им, като дори това да става за няколко минути на ден, би помогнало да подобрите усещането си за вкус.

Ще се възползвам от тези техники ако реша да култивирам небцето си за тази така мечтана работа.

Роден за да бяга

Откритието, че работещата памет не е моята сила, просто ме мотивира да открия повече за себе си, така че насочих вниманието си от менталната гимнастика към нещо по-гимнастическо. През 2012 в Лондон се проведоха Олимпийските игри, в които Хелън Глоувър спечели за Великобритания първият златен медал по гребане в историята на английският спорт. Четири години по-рано, тя е учителка в училище и никога не е сядала в лодка за гребане. Ако Глоувър може да го направи, дали останалите можем?

За да открия дали имам скрит спортен талант посетих спортният физиолог Крис Ийстън от Университета Кингстън в Лондон. Тренирам за полумаратон и искам да разбера дали имам дарба за продължително бягане. Той идентифицира мускулната композиция като ключова. Тип 2 мускулни влакна, или още познати като бързо-съкращаващи се, са мощни, но се “измарят” бързо, те са перфектни за силови спортове като спринтиране или вдигане на тежести, където тип 1, бавно-съкращаващите се, са по-добри по отношение на издържливост в бягането например. “Доказано е, че не можете да промените типа на мускулните си фибри,” казва Ийстън. “Ако имате 90% тип 2 мускулни влакна, можете да тренирате много, но е малко вероятно да се справите с 3-часов маратон.”

how-to-increase-your-vertical-jumpМускулната композиция нормално се оценява посредством инвазивна биопсия, но има и прости алтернативи, които всеки може да опита. Удачен пример за тест за бързо-съкращаващи се мускулни влакна е теста с вертикалният скок, койshutterstock105205406то изисква от вас да скочите максимално високо от стояща позиция с ръка нагоре и впоследствие да измерите постижението си от скока и това, до което стигате при стояща позиция с изпъната ръка. Много добър резултат е 65 см за мъже и 50 см за жени.

За да тествате тип 1 влакната, просто клекнете с гръб изпънат към стена и задръжте максимално дълго. “Ако можете да поддържате това свиване за повече от 30 секунди, то шансовете да имате висок процент от тези устойчиви на умора мускулни влакна е голям.” Това е грубо определяне, но за мен самият тестовете са недвусмислени: скокът ми на височина е за срам, но щом става дума за това да издържам клекнал, то няколко минути по-късно аз все още съм в състояние. Това е и добра новина за моят полумаратон.

След това дойде и класиката в спортните научни лаборатории – V02 тестът. Той измерва максималното количество кислород, което тялото може да използва в рамките на минута, което е показател на потенциал за издържливост. Това също може да бъде донякъде подобрено, но факт е, че всички ние имаме някакво генетично предопределена горна граница. Тестът е донякъде неприятен. Включва носенето на маска, която анализира състава на сместа която дишам, докато аз бягам върху пътека, чиято скорост постепенно се увеличава. Наблюдaвайки резултатите ми, Ийстън ми предлага да не се претоварвам прекалено. Плюс е, че процентът на телесни мазнини и BMI индикират добро състояние на тялото за бягане на дълги дистанции. И точно когато започнах да се усмихвам самодоволно получих решителния удар. Прост кръвен тест разкри, че имам под средното ниво еритроцити и хемоглобин, което афектира количеството кислород, което кръвта ми може да пренася. Така независимо от всички положителни знаци, независимо от тренировките ми, никога няма да бъда маратонец от световен клас.

n00bscientist.wordpress.com agrees to indemnify RBI and New Scientist against any claim arising from incorrect or misleading translation.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s